1/31/2016

Mitä ihmeen pesunukkaa?

Facebook-kirppiksillä on aivan omat sääntönsä ja slanginsa. Olen ostellut niiltä vaatteita sekä itselleni että lapselle ja moni käytäntö alustavista varauksista postissa kadonneen ostoksen postikulujen puolittamiseen on tullut tutuksi. Kaikkeen en kuitenkaan totu, ja yksi esimerkki tästä on sana pesunukka tai pesuhaitu. Siis mikä? Miksei puhuta vain nukasta ja nypyistä, rehellisesti niiden omilla oikeilla nimillä.

Seuraavat lainaukset keräsin suoraan lastenvaatteiden FB-kirppiksiltä:

"Vähän pesuhaitua pinnassa, mutta ehjiä ja tahrattomia."

"Alareunassa hieman pesuhaitua, muuten siisti."


"Haitua mutta vielä voi hyvin käyttää."


"Reilu pesuhaitu haalistaa väriä."


"Ehjä, tahraton hiukan haituhaalistumaa."

"Siistejä, hyväkuntoisia, normaalia pesunukkaa, ei tahroja eikä reikiä."

Sanon tämän tekstiilialalla työskentelevänä: pesuhaitua tai -nukkaa ei ole terminä olemassakaan. En tiedä kuka nämä on alun perin keksinyt, mutta nimitys on harhaanjohtava. Kaikista pahin on yhdistelmä "merkille tyypillistä pesunukkaa". Tuntuu hullulta, miten provosoidun näin pienestä asiasta ja kansankielisestä ilmaisusta, mutta taustalla vaikuttavat isommat jutut.

"Pesuhaituva" ei johdu pesemisestä. Sen taustalla on tekstiilien pilling-ilmiö, joka tarkoittaa suomeksi nyppyyntymistä. Tekstiilin pinnasta nousee langan kuituja pystyyn ja nämä kuidut takertuvat toisiinsa sekä keräävät ympärilleen irtonaista kuitua ja muuta roskaa, jolloin muodostuu nyppy. Alkuun nyppy muistuttaa epämääräistä nöyhtää, mutta ajan mittaan se saattaa nousta kunnolla kankaasta koholle selkeästi näkyvänä. Pilling-ilmiötä ilmenee erityisesti huonolaatuisissa, edullisesti ja heikoista materiaaleista valmistetuissa kankaissa. Jokainen on varmasti pidellyt joskus käsissään trikoota, jossa ei näy nypyn nyppyä parinkaan vuosikymmenen ahkeran käytön jälkeen, ja toisaalta myös sitä ketjuvaateliikkeestä ostettua parin euron rytkyä, joka oli nukkainen jo sovituskopissa.

Nyppyä muodostuu heikkolaatuiseen kankaaseen ilman pesuakin, mutta pesukoneessa tekstiili luonnollisesti joutuu kulutukselle, mikä edistää nyppyyntymistä. Pesukoneiden kankaalle aiheuttama kulutus riippuu pesuohjelmasta ja sen pituudesta, sekä siitä, miten täynnä rumpu on. Nukkaantumista voi vähentää pesemällä vaatteet nurinpäin ja arat materiaalit pesupussissa hienopesuohjelmassa. Vetoketjut, strassit ja muut terävät yksityiskohdat muissa vaatteissa altistavat koko koneellisen kovemmalle kulutukselle. Siksi niistä olisi hyvä aina sulkea vetoketjut ja koristellut biletopit tulisi sujauttaa pyykkipussiin, jolloin terävät koristekivet aiheuttavat hallaa vain paidalle itselleen. Rintaliivienkin hakaset voivat vahingoittaa muita vaatteita, joten jos et pese liivejä käsin, muista sulkea hakaset ja laittaa liivit pesupussiin.

Me suomalaiset olemme huonoja reklamoimaan. Jatkuvasti kuulen valituksia hutiostoksista, jotka eivät ole kestäneet käyttöä paria päivää pidempään. Yleensä ostaja soimaa tästä itseään: "Miksi ostin huonoa? Olisin voinut valita kalliimpaa ja parempaa." En voi pelastaa koko tekstiilibisnestä, mutta sanon tämän nyt täällä: jokaisella on oikeus valittaa huonosta laadusta, myös alevaatteen kohdalla! Vaatteen tulisi kestää puolisen vuotta käyttöä (mikä on minusta todella lyhyt aika!), eikä sen sinä aikana tulisi revetä liitoksistaan tai kulua niin hirveän näköiseksi, ettei siihen pukeutuneena ilkeä poistua kotoa. Värien tulisi myös pysyä, mikäli vaate on pesty oikeanlaisella, valkaisemattomalla pesuaineella.

Mikäli emme tee reklamaatioita, eivät vaatteita valmistaneet yritykset saa tietoonsa huonoja eriään, jolloin ne voitaisiin vetää pois myynnistä ja seuraavat voitaisiin tehdä edellisestä viisastuneena. Pienillä vaatemerkeillä tekemättömät reklamaatiot voivat jopa viedä koko yrityksen maineen, kun asiakas avautuu somessa ja yhä useampi saa tietoa yrityksen huonolaatuisista tuotteista, vaikka kyseessä olisikin ollut yksittäinen maanantaikappale. Yleensä yritykset ottavat reklamaatiot oikein hyvin vastaan ja pilalle mennyt tuote korvataan joko rahalla tai uudella vastaavalla. Poikkeuksiakin on, valitettavasti. Vaatteen huonolaatuinen kangas ei kuitenkaan koskaan ole asiakkaan syy, eikä asiakkaan kannata tyytyä kohtaloonsa ja todistella itselleen, että kyseessä on vain merkille tyypillinen ominaisuus. Tiedän, että joidenkin firmojen kohdalla jaloilla äänestäminen ja ostamatta jättäminen ovat vaikeita valintoja, onhan heidän vaatteissaan niin herkut kuosit ja hauskat mallit. Joskus on täysin arpapeliä, osuuko kohdalle hyvää vai huonoa tekstiiliä. Sitä ei aina tunne sormenpäissään, vaikka kuinka olisi harjaantunut materiaalien hypistelyssä.


Kylläpä helpotti, kun sai avautua kunnolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.